Kwartet naszej emocjonalności – STRACH, LĘK, OBAWA I STRES

Strach, lęk, obawa i stres to takie emocje i stany emocjonalne, które towarzyszą nam odkąd tylko pamiętamy.

Czy mają tylko negatywny wpływ na nas?

Czy dobrze byłoby się ich pozbyć z życia?

Jak sobie z nimi radzić, gdy czujemy, iż nie pozwalają nam oddychać i żyć pełną piersią?

Te i wiele innych pytań moglibyśmy sobie zadać rozmawiając o emocjach i stanach emocjonalnych w ogóle.

Strach

Cechy:
  • ma swoje źródło w instynkcie przetrwania
  • stan silnego napięcia emocjonalnego związanego z poczuciem realnego zagrożenia 
  • naturalna reakcja organizmu, często niekontrolowana
  • związany jest z przyszłością np. przyszłe zdarzenie, konsekwencje minionego zdarzenia
  • pakiet informacji o tym, że coś może się zmienić i należy być czujnym, inaczej zadziałać niż do tej pory
Negatywne funkcje:
  • sparaliżowanie w sytuacji wymagającej działania
  • drastyczna zmiana funkcjonowania naszego organizmu np. omdlenia, podniesione ciśnienie, duszności, zawał serca
  • niekontrolowane reakcja organizmu np. suchość w gardle, trzęsące się ręce
  • może wzmagać podejrzliwość i doprowadzać do zachowań obsesyjnych
Funkcje pozytywne:
  • informacja o zagrożeniu, niebezpieczeństwie
  • reakcja ataku lub ucieczki
  • ochrona przed niebezpieczeństwem przez zatrzymanie, uświadomienie
  • poznanie swojej reakcji w sytuacji zagrożenia – co daje możliwość lepszej ochrony następnym razem

Czy warto wyeliminować strach z własnego życia – NIE!!!

WARTO JEDNAK NAD NIM PANOWAĆ I BYĆ JEGO ŚWIADOMYM

Lęk

Cechy:
  • nieprzyjemny stan emocjonalny
  • wiąże się z przewidywaniem tego co może się zdarzyć
  • bardzo często irracjonalny
  • proces wewnętrzny, nie związany ze stresorem zewnętrznym
Funkcje negatywne:
  • kreuje przekonania niewspierające
  • zaburza obiektywne postrzeganie rzeczywistości
  • zatrzymuje w działaniu, powodując najczęściej ucieczkę, wycofanie, wyparcie
  • może zdominować funkcjonowanie doprowadzając do stanów patologicznych
  • powoduje zaburzenia somatyczne: drżenie rąk, omdlewanie, zawroty głowy, świąd, bóle np. serca, brzucha
Funkcje pozytywne:
  • informacja o naszych ukrytych barierach i wpływie Ego na funkcjonowanie
  • zwrócenie uwagi i wyłapanie sytuacji lękowych pozwalają na pracę nad przekraczaniem pewnych własnych reakcji
  • chwilowe zatrzymanie, które należy wykorzystać na zebranie większej ilości informacji.

Lęk należy traktować jako wskazówka dla Nas, nad czym warto u Siebie popracować, przetransformować, przekroczyć aby sytuacje wywołujące lęk nie przejęły nad nami kontroli.

Obawa

Cechy:
  • stan psychiczny, gdy nie jesteśmy pewni tego co się wydarzy i zakładamy tzw. “czarnowidztwo”
  • związana z lękiem, obawiamy się najczęściej utraty “czegoś”
  • czujemy niepokój, niepewność, dezorientację
Funkcje negatywne:
  • doprowadzać może do zdenerwowania
  • może zatrzymać przed działaniem, aby nie doprowadzić do spełnienia się “obawy”
  • może doprowadzić nas do działań związanych z perfekcjonizmem, co będzie skutkowało ciągłym ulepszaniem i lepszym przygotowywaniem się, w celu zatrzymania działania
Funkcje pozytywne:
  • może spowodować, że lepiej się przygotujemy do działania i zadziałamy

 

Stres

Cechy:
  • zespół cech specyficznych i niespecyficznych reakcji organizmu
  • stan dysharmonii, braku równowagi fizycznej i psychicznej
  • powstaje w wyniku oddziaływania stresora
  • reakcja wewnętrzna i zewnętrzna organizmu
  • może być długotrwały
  • wywołuje najczęściej  reakcje walcz albo uciekaj
Funkcje negatywne:
  • zatrzymuje w działaniu
  • sprawia, że tracimy czasami nad sobą, swoimi emocjami kontrolę i jesteśmy wybuchowi, wpadamy w złość
  • brak zapanowania nad nim wpływa na relacje
  • długotrwały doprowadzania do różnego rodzaju schorzeń a w efekcie do wycieńczenia i śmierci
Funkcje pozytywne:
  • mobilizuje do znalezienie nowych możliwości  na rozwiązanie dotychczasowych sytuacji stresujących
  • próba poradzenia sobie z trudnymi sytuacjami pozwala na nowe związki z innymi ludźmi
  • wzrost siły osobistej – dałem radę
  • docenienie życia, gdyż znalezienie rozwiązania daje wiarę w siebie
  • zmiana duchowa.

 

Jak widać, każda z tych stanów na swoje blaski i cienie oddziaływania na nas. Nie można jednoznacznie powiedzieć, że są złe bo nie ma złych emocji i stanów emocjonalnych, są tylko nieodpowiednie nasze reakcje na nie. Dlatego warto obserwować siebie, wyciągać wnioski, prosić o pomoc i pracować również nad strachem, lękiem, obawą i stresem. Nie usuwajmy ich z naszego życia, gdyż ich aspekty pozytywne sprawiają, że lepiej przystosowujemy się do zmieniających się czasów i umożliwiamy transformowanie naszej świadomości.

Pozdrawiam

Ania