#5 METODY, TECHNIKI STRATEGIE – Reguła 5 sekund
2 stycznia 2019

Anatomia PEWNOŚCI SIEBIE

Pewność siebie można definiować na wiele różnych sposobów:

  • stan, uczucie lub wiara wynikające z zaufania, docenienia lub przekonania,
  • umiejętność działania, pomimo odczuwania leku czy strachu,
  • wiara w siebie i gotowość działania z niej wynikająca itp.

Dla każdego z nas pewność siebie może oznaczać coś zupełnie innego, a magia jej i siła polega na tym, że wpływa na nas na różnych poziomach:

  1. Poznawczym – mamy swoje myśli,  wspomnienia, doświadczenia, przekonania itp.
  2. Behawioralnym – związanym ze słowami lub czynami, a więc zachowaniami.
  3. Emocjonalnym – bez względnie istotne są tutaj emocje i ich odczuwanie, stany emocjonalne i ich wpływ na naszą postawę.
  4. Fizjologicznym – zachodzą w naszym ciele zmiany fizjologiczne np. w wyniku zmiany natężenia pewności siebie.

Wszystkie te elementy należy rozpatrywać łącznie, działają one na zasadzie wzajemnej synergii.

 

Mity i prawdy związane z pewnością siebie

Opowiem Ci pewną historię. Na początku mojej kariery zawodowej na uczelni, byłam osobą o małej pewności siebie. Niby w siebie wierzyłam ale długo towarzyszyła mi myśl, emocja związana z tym, że jestem niewystarczająco dobra, aby stać przed ludźmi na katedrze uniwersyteckiej i dzielić się wiedzą (której jak mi się wydawało przez długie lata, miałam za mało). Nawet nie jesteś sobie wstanie wyobrazić, co może czuć młoda kobieta, która dostała pracę swoich marzeń, pracę która była (na tamtem czas) najbardziej prestiżowym zajęciem, jakie mogłam sobie wymyślić. Pochodzę z rodziny, gdzie nikt tak daleko w świecie naukowym, na tamtem czas, nie zaszedł, a więc dodatkowa presja, żeby nie zawieść najbliższych.

Pewnego sobotniego, październikowego poranka, kiedy liście z drzew nadawały już kolorytu pięknej polskiej, złotej jesieni, towarzyszyły mi różne emocje, kiedy szłam w  kierunku jednej z sal, gdzie miałam rozpocząć pierwszy w swoim życiu wykład. Nikt go nie chciał, temat dla mnie nie tylko ciężki, ale i nudny, było to nie istotne. Stało się jednak niewspierające wówczas, gdy otworzyłam drzwi sali i zobaczyłam 400 rozgadanych osób, o średniej wieku wyższej od mojego. I w tym momencie rozgrywał się mój 8 godzinny, osobisty horror.

Na początek miałam przejść przez środek całej auli do samego jej początku, gdzie stał mały stolik z projektorem i laptopem dla mnie. Droga ta była jak „ultramaraton”, do którego nie byłam przygotowana. To był pierwszy etap rozgrywającego się dramatu. Potem kolejne, kiedy okazało się, że po godzinie zabrakło prądu i jedyna pomoc naukowa jaką posiadałam … nie istniała w moim zasięgu. Trzeba było kreować i jeszcze dobrze by było wyjść z twarzą. Pot spływający po plecach, trzęsące się ciało od środka, ból głowy, który umarłego postawił by na nogi. I tylko ta myśl – TO TWOJE MARZENIE, MASZ JE, WYGRAŁAŚ Z TYLOMA PRZED TOBĄ, NIE PODDAWAJ SIĘ TAK ŁATWO !!!

Przeżyłam ten wykład – dwa dni przespałam w gorączce i wiesz podjęłam decyzję, że coś z tym zrobię, bo nie mogę tracić marzeń przez coś czego nie potrafię, trzeba się tego nauczyć, jak trudnej lekcji, może na pamięć, nieistotne, ale warte to jest wysiłku.

I tak też zrobiłam, krok po kroku. Trwało to długo, bo jeszcze kilka innych cech mi przeszkadzało i opóźniało rozwój (perfekcjonizm i  syndrom Zosi samosi), ale mogę powiedzieć, że jestem pewna siebie i daję sobie radę w najtrudniejszych sytuacjach życiowych z jakimi przyszło mi się zmierzyć – utrata marzeń, brak pieniędzy, choroba, śmierć i tak można by wymieniać. Nie o to teraz tutaj chodzi.

O pewności siebie bardzo dużo się mówi, jednak czy przekonania na jej temat zawsze są prawdziwe? Poniżej przedstawiam kilka mitów i kilka prawd nt. pewności siebie:

Mity:

  • z pewnością siebie się rodzimy
  • popularność, bogactwo, posiadanie „tego czegoś” warunkuje pewność siebie
  • tylko bogaci mogą sobie pozwolić na pewność siebie
  • ludziom pewnym siebie, zawsze wszystko przychodzi łatwiej
  • ludzie pewni siebie są nieczuli

Prawda:

  • można się pewności siebie nauczyć
  • pewność siebie to nie to samo co arogancja
  • ludzie pewni siebie często są nie lubiani
  • ludzie pewni siebie również mają słabsze dni i ich pewność siebie staje się mniejsza
  • pewność siebie motywuje do działania i sprawia, że podejmujesz się wielu i trudnych rzeczy
  • pewność siebie sprawia, że życie nie tylko jest łatwiejsze ale również pełniejsze, gdyż wpływa ona na sposób myślenia, odczuwania, działania, a nawet na reakcje ciała.

 

Determinanty pewności siebie

Naszą pewność siebie determinuje wiele czynników, natomiast kilka z nich są kluczowe:

  1. Brak znajomości siebie – zrób swój prywatny audyt siebie – poznaj mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia.
  2. Sytuacje aktywujące brak poczucia pewności siebie – sytuacje, gdy: będzie zadanie do wykonania, pojawi się konieczność interakcji społecznej, automatycznie włączy się „negatywne” myślenie, pojawi się antycypowanie lub rozpamiętywanie – zdiagnozuj te sytuacje.
  3. Przekonania – zweryfikuj, które przekonania Cię wspierają a które nie.
  4. Zachowania asekurenckie – czyli np. ucieczka, ograniczanie aktywności, perfekcjonizm – obserwuj, które najczęściej się u Ciebie pojawiają –

Czynników jest zdecydowanie więcej, jednak te w moim przekonaniu są najczęściej pojawiającymi się.

Co jeszcze z pewnością pomoże w budowaniu pewności siebie:

  • dystans do Siebie,
  • danie sobie przyzwolenia na popełnianie błędów,
  • pozbycie się perfekcjonizmu,
  • wyznaczanie celów i dobre planowanie,
  • działanie, a nie czekanie na lepsza sytuację.

Polecam również inne artykuły z tego zakresu: 

  • https://annanitkiewiczjankowska.pl/jak-wzmocnic-swoja-pewnosc-siebie-w-dzialaniu-czesc-1/
  • https://annanitkiewiczjankowska.pl/jak-wzmocnic-swoja-pewnosc-siebie-w-dzialaniu/
  • https://annanitkiewiczjankowska.pl/4-metody-techniki-strategie-swish-pattern-pewnosc-siebie/

i jeszcze kilka innych.

Miłej lektury i powodzenia w budowaniu pewności siebie

Ania 

 

Polecam lektury:

  • Tannock A.: Pewność siebie w ćwiczeniach, Praktyczna droga do osiągnięcia celu, Samo Sedno, Warszawa 2014.
  • Król A.: Pewność siebie. Kompletna strategia wykorzystania własnego potencjału. Samo Sedno, Warszawa 2011.
  • Fiore N.: Nawyk samodyscypliny. Zaprogramuj wewnętrznego stróża, Sensus, Helion, Gliwice 2008.