STOP & GO CZYLI JA I MOJE ZMIANY
11 września 2019
#PIĘĆ DYSFUNKCJI PRACY ZESPOŁOWEJ czyli jak brak pewności siebie może rozłożyć każde działanie na łopatki
2 października 2019

#Pięć Kluczowych Zasad Komunikacji, aby MARKA OSOBISTA docierała

Wyzwania z jakimi zmierza się MARKA OSOBISTA, aby przebić się przez pancerz własnych przekonań oraz upodobań i potrzeb odbiorców, są trudne. Jednak gra jest warta świeczki, ponieważ tu chodzi o nasze życie, nasze marzenia, naszych bliskich i świat, jeśli misja marki posiada takie aspiracje.

W tym krótki wpisie wskażę Ci na pięć KLUCZOWYCH ZASAD KOMUNIKACJI nie tylko w aspekcie marki osobistej, ale komunikacji w ogóle. Strategii marketingowych jest wiele, działań dodatkowych około marketingowych również, trochę się na tym znam, gdyż od 20 lat teoretycznie i praktycznie siedziałam w temacie marek miast, obszarów i firm. Działania bez względu na fakt, jaką markę bierze się pod uwagę są zbliżone, gdyż chodzi o skuteczne dotarcie do potencjalnego odbiorcy i zainteresowanie go, na tyle aby był skłonny zapoznać się z tym, co mamy do zaoferowania.

Zasady te zapewne są Ci znane, skoro czytasz, to znaczy, że jesteś zainteresowany i wiesz, że należy szukać i rozwijać się na każdym kroku. Dlatego skupiłam się na pewnych wyzwaniach, błędach, potknięciach… nazwij to jak Ci będzie wygodniej, które powodują, że czasami stoimy w miejscu.

#1. WZBUDZIĆ ZAINTERESOWANIE

Zainteresowanie wzbudzamy tym, co jest widoczne, dostępne dla potencjalnego odbiorcy i uderza w jego upodobania, czy potrzeby.

Pułapki:

  1. Brak wiedzy na temat potrzeb i zainteresowań swojego wymarzonego odbiorcy
  2. Brak zdefiniowanego wymarzonego odbiorcy
  3. Pokazywanie się jako ktoś, kim tak naprawdę nie jesteśmy, a więc „pozerstwo” w czystej postaci, kopiowanie marek, które osiągnęły sukces, a to powoduje zatracanie Siebie i swoich unikatowych atrybutów.
  4. Wzbudzanie zainteresowania za wszelką cenę, tym co jest sprzedajne i cieszy się zainteresowaniem większości … tylko czy o większość chodzi w Twojej Marce Osobistej, czy o wyrafinowanego, wymarzonego odbiorcę, który doceni Twoją wartość?

Warto:

  • być zawsze Sobą,
  • poznać i uwierzyć we własne wartości,
  • być wiernym Sobie,
  • pamiętać, że nie zawsze pieniądze są warte innych ważnych rzeczy – nie wszystko jest na sprzedaż.

#2. ZBUDOWAĆ WŁASNĄ WIARYGODNOŚĆ

Wiarygodność to pewna cecha kogoś lub czegoś nie budząca wątpliwości, pozwalająca na zaufanie. Za tą cechę odpowiadają między innymi spójność, pewność siebie, asertywność, świadomość własnej tożsamości, pokora, umiejętność zarządzania sobą i swoimi emocjami.

Pułapki

  1. Brak wiary we własną wiarygodność
  2. Składanie obietnic” na wyrost”, takich trochę jak „kiełbasa przedwyborcza” … chwyci a potem jest rozczarowanie, jak przychodzi do „rozliczenia”.
  3. Utrata zaufania jest bardzo trudna i kosztowna do odbudowania, a „oliwa zawsze na wierz wypływa”, więc wszystko wyjdzie na jaw, wcześniej czy później.

Warto:

  • Poznać (plusy i minusy) i uwierzyć w Siebie
  • Być w pierwszej kolejności wiarygodnym dla Siebie
  • Obiecywać tylko to, co jest się wstanie zrealizować
  • Rozwijać się bezustannie, aby dawać lepiej, to co ma się do zaoferowania, to budzi zaufanie a o nie trzeba dbać.

#3. Zbudować zaangażowanie

Zaangażowanie jest postawą osoby, która jest przekonana o słuszności tego co robi, wyborów jakie dokonuje i jest za to gotowa zmierzyć się z trudnościami, wysiłkiem, kosztami – zależy jej. Zbudowanie zaangażowania odbiorców własnej marki jest trudnym zadaniem i wymaga spełnienia dwóch pierwszych zasad: wzbudzenia zainteresowania i zbudowania wiarygodności. Tylko wtedy odbiorca będzie prawdziwie zaangażowany. Skoro napisałam prawdziwie, to znaczyć by mogło, że jest opcja nie prawdziwego zaangażowania. Ono zawsze będzie prawdziwe, bo będzie, tylko może być z nie takich pobudek o jakie nam chodziło.

Pułapki:

  1. Walka o klienta kosztem jakości i ceną – wówczas pojawi się zaangażowanie jednorazowe, które pozostawić może odpowiednią opinię (niekorzystną w tym wypadku).
  2. Chęć zbyt szybkiego efektu zaangażowania – efekt tu i teraz a jeśli nie, to znaczy że coś nie działa i trzeba coś zmienić. Budowanie pewnych rzeczy wymaga czasu i cierpliwości.

Warto:

  • uzbroić się w cierpliwość oczekiwania na efekty, ale trzymając rękę na pulsie, żeby nie przespać ważnego momentu konieczności wprowadzenia zmiany
  • znać swój punkt, linię tzw. zero negocjacyjne, którego się nie przekroczy, bo w innymi wypadku zamiast zyskać pojawią się straty (kontekst ceny i jakości)

#4. Wzmacniać siłę oddziaływania

Siłę oddziaływania warto wzmacniać na każdym etapie cyklu życia własnej marki (cykl życia marki: marka nie znania, znana, rekomendowana, o dużym zasięgu). Z oddziaływaniem i jego zwiększaniem jest jak z byciem liderem… jest się nim wtedy, kiedy sami odbiorcy idą za Tobą bez konieczności nacisków z Twojej strony. Wtedy Twoje oddziaływanie zwiększa się samoistnie.

Pułapki:

  1. Koszt wzmacniania zasięgu oddziaływania marki osobistej, jeśli nie posiada się wiarygodności, zaufania i zaangażowania odbiorców, jest bardzo wysoki.
  2. Dotychczasowe sukcesy mogą uśpić nasze postrzeganie wartości jakie dajemy i zmiennych potrzeb naszych odbiorców.
  3. Chcieć zrobić więcej niż jest się wstanie – przeszacowanie zasobów, możliwości i/lub niezabezpieczenie pewnych rozwiązań działania.

Warto:

  • pamiętać o pokorze i trzymać rękę na przysłowiowym pulsie, aby nie przespać momentu zmiany np. potrzeb własnych odbiorców
  • mierzyć siły na zamiary.

#5. Wyznaczać kierunek i mieć nad nim kontrolę

Znajomość kierunku w jakim podążasz jest kluczowa, tylko w tedy możesz mieć nad nim kontrolę.

Pułapki:

  1. Częste zmiany kierunków działań budzą zdezorientowanie odbiorców i mogą wskazywać na brak pewności, gdzie się zmierza.
  2. Oddanie całkowicie kontroli nad budowaniem i kreowaniem własnej marki osobom trzecim.
  3. Brak wyznaczania kierunku oddziaływania marki, brak celów i myślenia w perspektywie marki potencjalnej, tej z przyszłości – plany długoterminowe.

Warto:

  • wszystko zaplanować i zabezpieczyć realizację planów,
  • mieć kontrolę nad tym co się dzieje, żeby nie dopuszczać do sytuacji, że okoliczności będą kontrolować nas.

O czym jeszcze dobrze pamiętać?

Te pięć prostych zasad komunikacji o swojej marce osobistej dobrze jest wykorzystywać w w wszystkich działaniach marketingowych (m.in. social media, strona www, YouTube itp.), ale również na codzień, w sytuacjach bycia z najbliższymi, znajomymi.

Stabilna marka osobista, która wzbudza zainteresowanie, zaufanie, zaangażowanie, zwiększa zasięg oddziaływania i podąża w wyznaczonym kierunku, tylko wtedy, gdy jest spójna w komunikowaniu o sobie na różne sposoby i różnymi kanałami.

Jeśli ten temat jest dla Ciebie interesujący i chciałbyś popracować nad spójnością własnej marki i/lub zrobić audyt tego wszystkiego, nad czym pracowałeś do tej pory, to zapraszam do kontaktu. Znajdziemy sposób i miejsce, gdzie będziemy mogli wspólnie popracować nad planem i realizacją budowania twojej marki.

Powodzenia i pozdrawiam – Ania