# 1 METODY, TECHNIKI, STRATEGIE – Poprawnie sformułowane cele
28 listopada 2018
ZROZUMIEĆ DR D. R. HAWKINSA I JEGO POZIOMY ŚWIADOMOŚCI czyli prostym językiem o trudnych rzeczach
3 grudnia 2018

Skąd się bierze CHAOS I MENTALNY BAŁAGAN w naszych UMYSŁACH? Część 4 – stary rozum naucz nowych sztuczek !

Wszelkie dążenia do bezbolesnej egzystencji są z góry skazane na porażkę (Russ Harris)

Patrz realnie na rzeczywistość, zawsze będziesz się zmagać z negatywnymi myślami, raz będziesz pozbywać się ich szybciej a w innym przypadku wolniej. Różnica jedynie będzie polegała na tym, jak mocno będą one wpływały na Ciebie. Negatywne myśli (w tym krytyka) ustaliliśmy we wcześniejszym wpisie, że czasami mają pozytywny na nas wpływ.

Nie ma takiego człowieka, który jeśli jest w pełni świadomy, każdego dnia jest bezgranicznie szczęśliwy. Jestem przekonana, że każdy z nas ma swoje lepsze i gorsze dni, każdego z nas dopadają negatywne myśli o różnym natężeniu, prawdziwe i wyolbrzymione.

Znamy już kilka technik szybkiego przerwania napływających negatywnych myśli (wcześniejszy artykuł – cz. 3), jednak tak jak w przyrodzie, umysł również nie lubi pustki, więc należy szybko wolne po negatywnej myśli miejsce w umyśle odpowiednio wypełnić.

 

Jak wypełnić umysł pozytywną myślą?

Metoda 1. Zakwestionuj myśl i zastąp ją

Odbieramy i odkodowujemy rzeczywistość dzięki posiadanym filtrom, wpływających na naszą percepcję. Selektywnie zniekształcamy informacje czy selektywnie je zapamiętujemy, zatem w ten sposób budujemy „swoją rzeczywistość, myśli”, które niejednokrotnie dalekie są od prawdy. Nasze myśli  często są mocno przesadzone.

Prosty przykład – pojawia się myśl „Jestem bezwartościowy, nikt nie jest zadowolony z tego, co robię”. W chwili gdy taka myśl przychodzi Ci do głowy, może faktycznie tak czujesz. Jakieś bodźce zewnętrze czy wewnętrzne spowodowały, że właśnie tak pomyślałeś…ba w twojej  podświadomości znalazły się przykłady twoich wcześniejszych działań potwierdzających tą opinię.

Jeśli takie lub podobne sytuacje pojawiają się w twoim życiu, myśleniu, to odrazu kwestionuj taki stan, nie pozwól tej myśli obezwładnić twoje działanie. Tym razem przypomnij sobie, znajdź, również w podświadomości przykład obalający tą właśnie myśl, przypomnij sobie swój sukces, który np. będzie dowodem na to, że dajesz ogromną wartość, że masz liczną grupę klientów, którzy są Ci niezmiernie wdzięczni, bo im pomogłeś w trudnych chwilach.

Należy tą metodę ćwiczyć, a wynika to z faktu, że wielu z nas woli podważać swoje doczynienia, trudno nam się chwalić i tego nie robimy, co powoduje, że nie utrwalamy w myślach osiągniętych sukcesów. Róbmy to jak najczęściej a zakwestionowanie negatywnej myśli przyjdzie nam zdecydowanie łatwiej.

Negatywna myśl może nie dotyczyć bezpośrednio nas, jednak mechanizm działania i procedura radzenia sobie , jest dokładnie taka sama – szukamy potwierdzeń w naszej pamięci, a kto szuka ten znajdzie.

 

Metoda 2. Ćwicz akceptację

Część negatywnych myśli, obaw, są jednak prawdziwe i nie jesteśmy wstanie zastąpić je racjonalnymi przykładami. Jak sobie radzić w takich sytuacjach? Jedna z zasad asertywnego człowieka, mówi o tym, aby dać sobie prawo do popełniania błędów i akceptowania takiego stanu rzeczy. Tutaj tą zasadę można również zastosować.

Jednak nie zawsze negatywne myśli związane są z naszą osobą, mogą dotyczyć otoczenia, sytuacji, rzeczywistości, w której żyjemy. I co wtedy?

Można złagodzić siłę tej negatywnej myśli także przez jej akceptację. Przestań walczyć z tą myślą, po prostu zaakceptuj, że tak jest, że nie masz na to bezpośredniego wpływu, ale będziesz dalej robić swoje:

  • obmyśl nowy plan działania, które zmniejszy problem i negatywną myśl z nim związaną, a może nawet go rozwiążą
  • wyciągnij pozytywne wnioski, poszukaj pozytywów, nawet wtedy kiedy sytuacja jest trudna
  • poszukaj wsparcia, pomocy, do momentu dopóki pożar emocjonalny nie zostanie ugaszony.

Pamiętaj akceptacja, pogodzenie się z zaistniała sytuacją nie oznacza poddania się. Oznacza jedynie poszukanie innej taktyki zmiany rzeczywistości.

 

Metoda 3. Wyznacz czas na zamartwianie

W moim przypadku metoda ta sprawdza się zawsze, daję sobie dokładnie 15 minut z zegarkiem w ręku, czasu nad użalaniem się nad sobą, zamartwianiem, a gdy tylko zadzwoni budzik wcześniej ustawiony, otrzepuję się, poprawiam makijaż, bo jako kobieta nie obędzie się bez łez i myślę o czymś co wymaga wykorzystania umysłu. Zabieram się do działania, tak jakby nie było już żadnych negatywnych myśli z tym problemem związanych.

Nie doprowadzajmy do brnięcia w ruchome piaski negatywnego myślenia, bagno negatywnych myśli jest wciągające.

 

Podsumowanie porządkowania własnych myśli

Na podsumowanie doskonale nadają się słowa Lao Tze , chińskiego filozofa z ok. 500 r p.n.e.:

„Uważaj na swoje myśli, stają się słowami.

Uważaj na swoje słowa, stają się czynami.

Uważaj na swoje czyny, stają się nawykami.

Uważaj na swoje nawyki, stają się charakterem.

Uważaj na swój charakter, staje się twoim przeznaczeniem.”

 

Pozdrawiam

Ania

 

  • Scott S.J., Davenport B.: Uporządkuj swój umysł. Jak pozbyć się negatywnych myśli, odnaleźć spokój i szczęście, Sensus, Helion, Gliwice 2018.