Skąd się bierze CHAOS i MENTALNY BAŁAGAN w naszych UMYSŁACH? Część 2 – przyczyny mentalnego bałaganu
7 listopada 2018
# 1 METODY, TECHNIKI, STRATEGIE – Poprawnie sformułowane cele
28 listopada 2018

Skąd się bierze CHAOS i MENTALNY BAŁAGAN w naszych UMYSŁACH? Część 3 – przeformułowanie negatywnych myśli

„Cogito ergo sum” (łac.) „Myślę więc jestem” (René Descartes – Kartezjusz)

Myślenie jest proces niezbędnym do „przetrwania”, jakkolwiek byśmy na to nie spojrzeli, to tak właśnie jest.

Nasze działanie oparte jest na procesach myślowych, które przebiegają w umyśle według pewnych schematów, na podstawie przekonań i percepcji otoczenia. Nawet wtedy, kiedy podejmujemy złą decyzję, też była ona w pewien sposób przemyślana.

 

Skąd się biorą negatywne myśli, krytyczne myśli?

Odpowiedź jest prosta – z naszej głowy.

Ale co zrobić, aby tych negatywnych myśli nie było? W pierwszej kolejności należy się zastanowić, czy one zawsze są złe i czy nasze działanie winno zmierzać do ich unicestwienia. Krytyczne myślenie często umożliwia nam szybkie i efektywne rozwiązanie problemu, a więc nie jest takie złe. Krytyczne myślenie, negatywne myśli, czasami nas chronią przed niebezpieczeństwem.

 

Kiedy negatywne myśli nas wspierają, a kiedy doprowadzają do nieszczęścia?

W sytuacji, gdy negatywna myśli pojawia się i trwa stosunkowo krótko, i potrafimy racjonalnie do niej podejść, to jest to sytuacja, jak najbardziej pozytywna. Dlaczego? Dajemy sami sobie świadectwo, jak dobrze potrafimy radzić sobie z „problemami”, a takie myślenie jest wspierające.

W chwili, gdy negatywne myśli utrzymują się na tyle długo, że nie potrafimy sobie z nimi poradzić i wprawiają nas w negatywny stan/postawę lub sprawiają, że podejmowane decyzje nie są obiektywnie racjonalne, to wtedy należy działać.

Nie pozwalajmy naszemu umysłowi na wędrowanie po manowcach trosk i rozpaczy, bo takie działanie tylko umacnia nasz pesymizm.

 

Jak zmienić negatywne myślenia?

Trzeba nabrać nawyku przeformułowywania negatywnych, niewspierających nas myśli.

 

Metoda 1. Odwróć swoją uwagę

  •  Zabierz się do innego działania, które wymaga skupienia i zaangażowania intelektualnego.

Nasz umysł musi być w ciągłym działaniu, więc jeśli jesteś zajętą osobą, negatywne myśli rzadziej Cię dopadną, bo nie będziesz mieć na nie czasu.

 

Metoda 2. Nazwij tę myśl

  • Oddziel siebie od myśli, utwierdź się w przekonaniu, że to tylko negatywna myśl.

W sytuacji, gdyby przyszła do Ciebie taka myśl „Nie dam rady tego zrobić” , nazwij ją mówiąc „Przyszła mi do głowy taka myśl, że nie dam rady tego zrobić”. Utwierdzaj się w takich sytuacjach w przekonaniu, że Ty to nie to samo co Twoje myśli. A może okaże się dodatkowo, że masz naturę wojownika i będziesz chciał/a udowodnić, że tak właśnie nie jest, jakby wskazywała na to Twoja myśl.

 

Metoda 3. Powiedz głośno „stop”

  • Głośno powiedz STOP!

Jeśli czujesz, że Twoje myśli pędzą albo zaczynasz szukać dziury w całym lub może zaczynasz proces zamartwiania się, po prostu powiedz STOP.

 

Metoda 4. Poznaj przyczyny

  • Odpowiedz sobie na pytania „co było punktem zapalnym do pojawienia się tej myśli negatywnej„?

Spróbuj określić czy negatywna myśl pojawiła się w konkretnym rodzaju sytuacji, z powodu danej osoby, a może tego, co mamy zrobić? W tym przypadku sama świadomość sytuacji aktywującej takie negatywne myślenie, pozwoli Ci na przygotowanie się następnym razem.

 

Metoda 5. Co mogę zyskać a co mogę stracić?

  • Odpowiedz sobie na dwa pytania: Co mogę zyskać…? Co mogę stracić…? tak myśląc !

Staraj się podać jak najwięcej odpowiedzi na te dwa powyżej podane pytania. Zadziała w tym momencie jednocześnie metoda 1, a jak odpowiednio sformułujesz sobie odpowiedzi, może również pojawi się metoda 2. Rozpoczynając odpowiedzi od powiedzenia STOP, będzie zastosowana także metoda 3. Mając odpowiedzi możesz je poklasyfikować na grupy, a może uzyskasz dodatkowo podpowiedź, co powoduje takie myślenie (metoda 4).

 

Henry Ford kiedyś powiedział „… Nieważne, czy myślisz, że możesz, czy że nie możesz – w obu przypadkach masz rację!”.

I z tą myślą Cię zostawiam.

 

Powodzenia i pozdrawiam

Ania

  • Scott S.J., Davenport B.: Uporządkuj swój umysł. Jak pozbyć się negatywnych myśli, odnaleźć spokój i szczęście, Sensus, Helion, Gliwice 2018.