Czym tak naprawdę jest MARKA OSOBISTA?
5 lutego 2017
Dwa różne spojrzenia na markę
24 lutego 2017

Marka osobista a jakość życia odbiorców

W jaki sposób marka osobista może podnosić jakość życia odbiorców?

Osoby o silnej marce osobistej dzielą się swoją wiedzą (bez względu na jej rodzaj) i doświadczeniem (życiowym i biznesowym). Sposób ich działania i to, co mówią (a także myślą, chociaż tego na pierwszy rzut oka nie widać), jest spójny z ich wartościami, z nimi samymi. Osoby te są po prostu prawdziwe. Nie oznacza to jednak, że są lubiane przez wszystkich. Z całą pewnością nie można im odebrać sukcesu, jaki osiągnęły w dziedzinie, którą się zajmują. Wiedza, doświadczenie, umiejętności zawsze będą podnosiły jakość życia tych, którzy są otwarci na zmiany, na rozwój. Pamiętaj jednak, że jakość życia każdy z nas może zdefiniować, kierując się swoimi spostrzeżeniami czy doświadczeniami.

 

Z doświadczenia

Od kilku latach bardzo intensywnie przyglądam się rynkowi rozwoju osobistego, który stał się z jednej strony bardzo modny (to jest dobra moda), ale i również bardzo efektywny. Obserwuję zarówno moich znajomych, jak i klientów czy słuchaczy, którzy wkraczają na tę niełatwą drogę i osiągają cudowne efekty.

Współpracując bezpośrednio z Akademią Osiągnięć, mam przyjemność patrzeć, jak warsztaty Marka Waberskiego, Michała Czekaja i Krzysztofa Fiecha pomagają uczestnikom w pokonywaniu trudności czy nabywaniu nowych umiejętności, jak podnoszą ich jakość życia. Dzięki tym nowo zdobytym kompetencjom ludzie Ci rozwijają nowe biznesy, porządkują sprawy, które ich trzymały w miejscu. To jest cudowne uczucie móc w tym wszystkim uczestniczyć.

Przykładów takich ludzi (tych, których znam osobiście) mogłabym podać jeszcze więcej i z całą pewnością należeliby do nich: Paul Martinelli, Inga Rock, Dorota Cebartowska, Kamila Rowińska czy Beata Kapcewicz (z całym teamem, który tworzą: Krzysztof Hillar i Joanna Gdaniec).

 

Marki są składową potencjału czy to osoby, czy organizacji, a zatem stanowią cenne aktywa, które jeśli powstawały w sposób przemyślany i nieprzypadkowy oraz są dobrze zarządzane, mogą zagwarantować przyszłe dochody[1].

 

Marka osobista a otoczenie

Zarówno w przypadku marek produktów, jak i marek osobistych należy pamiętać o tym, iż na postrzeganie marki wpływa także jej otoczenie. Osoby chcące zbudować własną silną markę osobistą powinny zwrócić uwagę, jakimi ludźmi się otaczają, z jakich produktów i usług korzystają, kogo polecają, ponieważ ich marka będzie oceniana również przez pryzmat tych wszystkich elementów. Praca nad budowaniem i kreowaniem marki osobistej jest procesem długotrwałym, który ma swój początek w punkcie A (jest to moment, w którym się decydujemy budować markę świadomie), a jej koniec jest naszym końcem ostatecznym. Nie zgodzę się z twierdzeniem, iż proces budowania marki można zakończyć w momencie, kiedy nie będziemy musieli się już przedstawiać, gdyż będziemy na tyle rozpoznawalni. Dlaczego? Ponieważ jeśli nie będziemy realizować planu, wszystkiego kontrolować, jeśli nie będziemy rozwijać się (a marka osobista, tak jak produkt, ma swój cykl życia), to nie zauważymy, kiedy nasza marka zacznie tracić na wartości.

Wraz z rozwojem sektora usług zmieniło się również podejście do marki, ma ono bardziej zrównoważony charakter, gdyż obecnie bierze się pod uwagę wszystkie elementy składowe budujące wartość marki, a mianowicie klienta wewnętrznego (którym może być pojedyncza osoba lub cały zespół) oraz klienta zewnętrznego (rys. 1.)[2].

Zatrzymajmy się w tym miejscu, gdyż pojawia się tu zagadnienie klienta (wewnętrznego i zewnętrznego), który będzie zarówno odbiorcą wspomnianej powyżej marki, jak i elementem wpływającym na jej wizerunek. Osoby, z którymi najczęściej przebywamy: nasza rodzina, przyjaciele, pracownicy, są klientami wewnętrznymi (klient wewnętrzny występuje i jest zauważony w klasycznym układzie marketingu-mix).

W przypadku marki osobistej klient wewnętrzny czasami nie jest traktowany należycie, choć powinien. Dlaczego? Ponieważ nasz odbiorca wewnętrzny wpływa na odbiór zewnętrzny, a więc siłą rzeczy także na naszą markę osobistą.

 

Marka osobista a poczucie spełnienia w życiu

Osoba posiadająca silną markę jest bliska spełnienia. Receptę na spełnienie w życiu, a w zasadzie pewne wskazówki dotyczące tego, jak osiągnąć ten stan umysłu, podaje Regina Brett. Zachęcam do lektury jej książki oraz do zapoznania się z sentencjonalnymi wskazówkami, których udziela autorka:

  1. Kiedy nie dostajesz tego, co chcesz, dostajesz coś lepszego – doświadczenie.
  2. Wszystko się zmienia, kiedy Ty się zmieniasz.
  3. Jeśli ukryjesz swój talent, nigdy nie rozkwitnie.
  4. Nieważne, jak na Ciebie mówią. Ważne, kiedy odpowiadasz.
  5. W dramacie życia nie ma małych ról.
  6. Daj innym drugą szansę, by zrobić pierwsze wrażenie.
  7. Każda praca ma w sobie tyle magii, ile jej dostrzegasz.
  8. Na wszystko przychodzi czas, ale nie zawsze w tym samym momencie.
  9. Sam decydujesz, ile jesteś wart.
  10. Na błędy też jest miejsce.
  11. Jeśli masz w coś wątpić, zwątp w swoje wątpliwości.
  12. Czasem praca, o której marzysz, to praca, którą już masz.
  13. Najczęściej jedyną osobą, która stoi Ci na drodze, jesteś ty sam.
  14. Bóg wciąż do nas mówi.
  15. Pozwólmy łagodności opanować świat.
  16. Czasem odkrywasz swoją misję chwila po chwili.
  17. To, co wygląda na koniec, może być nowym początkiem.
  18. Zobacz w porażce krok do sukcesu.
  19. Masz wpływ na swoje przeznaczenie.
  20. Nieważne, czego dokonasz. Ważne, czego dokona przez Ciebie Bóg.
  21. Zamiast próbować być najlepszym na świecie, bądź najlepszy dla świata.
  22. Jeśli możesz komuś pomóc, zrób to; jeśli możesz kogoś zranić, powstrzymaj się.
  23. Warto wiedzieć, co jest twoją supermocą i twoim kryptonitem.
  24. Bóg kończy to, co zaczniemy.
  25. Nie wszystko, co się liczy, jest policzalne.
  26. Nie myl swojej pracy ze swoją wartością.
  27. Przetrzyj szlak temu, kto przyjdzie po Tobie.
  28. To, że ktoś podąża inną ścieżką niż ty, nie oznacza jeszcze, że się zgubił.
  29. Rozszerz swoją strefę komfortu, żeby poprawić komfort życia innych.
  30. Na jachcie się nie narzeka.
  31. Nikt nie może pozbawić Cię energii bez twojej zgody.
  32. W życiu nie chodzi o to, żeby pędzić przed siebie.
  33. Zamiast planować lepsze życie, zacznij lepiej żyć.
  34. Świat potrzebuje ludzi, którzy żyją pełnią życia.
  35. Najlepsze, co możesz zrobić ze swoim życiem, to kochać.
  36. Żeby dowiedzieć się, kim jesteś, pożegnaj się z tym, kim nie jesteś.
  37. Najpierw postawa, potem działanie.
  38. Twoim najważniejszym szefem jest ten cichy, spokojny głos, który słyszysz
    w sercu.
  39. Siła płynie z wnętrza.
  40. Sam musisz wzbić się w powietrze.
  41. Nic nie przydarza się tobie – wszystko dzieje się dla Ciebie i dla innych.
  42. Nie pozwól, żeby twoja muzyka umarła razem z Tobą.
  43. Nie musisz płynąć pod prąd, żeby zdobyć to, czego pragniesz.
  44. Stwórz coś cudownego tam, gdzie jesteś.
  45. Nawet kiedy czujesz się niewidzialny, ktoś widzi Twoją pracę.
  46. Żeby przeżyć, musisz brać; żeby żyć, musisz dawać.
  47. Bądź czyimś bohaterem.
  48. Żeby nawiązywać kontakty, musimy być w kontakcie.
  49. Jeśli nie chcesz niczego żałować pod koniec życia, nie żałuj niczego pod koniec dnia.
  50. Znajdź swojego Świętego Graala. Bądź tym, kim Bóg chce, żebyś był, a rozpalisz cały świat[3].

 

Pamiętaj, Twoja marka osobista będzie tak silna, jak mocne będzie jej oddziaływanie na jakość życia odbiorców. Powodzenia !!!

Fragment podrozdziału książki „STRATEGIA MARKI OSOBISTEJ – czyli co robić, aby nasza marka pracowała, kiedy my realizujemy marzenia”

Zapraszam do zakładki SKLEP 

Pozdrawiam

Ania NJ

[1] L. Chernatony: Marka. Wizja i tworzenie marki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2003, s. 19.

[2] Ibidem, s. 19–21.

[3] Pełny opis zob.: R. Brett: Bóg zawsze znajdzie ci pracę. 50 lekcji jak szukać spełnienia. Insignis Media. Kraków 2014, s. 368.