Funkcje Marki
4 lutego 2016
„Cóż warte jest Twoje TAK, jeśli nie mówisz NIE” – kilka słów o asertywności
16 maja 2016

Czy można zarządzać Sobą w czasie ?

W tym artykule zostaną poruszone dwa istotne zagadnienia CZAS i ZARZĄDZANIE. Hasła te Encyklopedia PWN definiuje następująco:

  • czas – to kolejność występowania po sobie zjawisk i zdarzeń, a także np. to wielkość w fizyce służąca do chronologicznego szeregowania zdarzeń
  • zarządzanie – to zbiór działań zmierzających do osiągnięcia określonego celu związanego z interesem (potrzebą) danego przedmiotu zarządzania, realizowanych w następującej sekwencji: planowanie, organizowanie, kierowanie, kontrolowanie”.

Zatem można twierdząco odpowiedź na pytanie zawarte w tytule,  SOBĄ W CZASIE JESTEŚMY W STANIE ZARZĄDZAĆczasem zarządzać niestety się nie da.

Rodzi się zatem drugie pytanie – DLACZEGO TAK WIELU Z NAS, JAK TO SAMI OKREŚLAMY, NIE MA CZASU? Celem tego artykułu jest podanie odpowiedzi poprzez jednoczesne wskazanie, co należy zrobić aby zmienić ten stan bytu.

Mam dla Ciebie na początek ćwiczenie:

  1. Zadam Ci pytanie i proszę, napisz odpowiedzi na kartce. NA CO NIE MASZ CZASU? lub NA CO MASZ ZBYT MAŁO CZASU? Wypisz wszystko, co przyjdzie Ci w tym momencie do głowy. Weź pod uwagę samego siebie, swoje życie rodzinne, towarzyskie, zawodowe.
  2. Jak już wynotowałeś/łaś, uszereguj teraz wszystkie te sprawy od najważniejszej do ważnej ale trochę mniej seroquel medication.
  3. Przy pierwszych trzech, napisz jak byś się czuł/a, gdybyś mógł/mogła poświęcić tej czynności więcej czasu? Co by Ci to dało?
  4. Przypomnij sobie o tym uczuciu, gdy będziesz robił/a coś, co nie przybliży Cię do tego zdarzenia np. gdy siadasz przed komputerem i przeglądasz internet, gdy oglądasz kolejny serial itp.

Osobiście jestem osobą bardzo aktywną i tacy są moi klienci oraz takimi osobami się otaczam, co powoduje, że uczymy się od siebie nawzajem najlepszych praktyk w tym zakresie. Często znajomi pytają jak ja to robię? Powiem Ci co zrobiłam… pracowałam nad Sobą, pracuję i pracować będę, tylko to dodaje nam umiejętności i możliwości.

Odpowiedź na pytanie, DLACZEGO TAK WIELU Z NAS NIE MA CZASU? nie jest jednoznaczna, bo powodów na ten stan jest bardzo wiele, ale przytoczę kilka z nich:

  • brak planu co mam teraz robić
  • brak marzeń i celów, takich, o których myślisz kładąc się spać czy wstając rano
  • brak asertywności
  • brak samodyscypliny – patrz punkt drugi
  • syndrom „Zosi samosi” i „Perfekcyjnej Pani domu” – to też dotyczy czasami mężczyzn
  • brak umiejętności poproszenia o pomoc
  • przekonanie, że właśnie to należy do mnie.

I tak mogłabym wymieniać w nieskończoność. Czy znalezłeś/łaś, gdzieś tutaj siebie?

CO ZROBIĆ, ABY MIEĆ CZAS NA WSZYSTKO CO JEST DLA NAS NAPRAWDĘ WAŻNE?  Poniżej znajdziesz tylko kilkanaście wybranych elementów, od których należy rozpocząć przygodę w poszukiwaniu wolnych minut i godzin swojego życia:

  1. Zapisz, jakie masz marzenia i opisz je dokładnie, napisz jak będziesz się czuł/a podczas ich realizacji i po zrealizowaniu
  2. Podziel marzenia na cele, które musisz osiągnąć, aby móc je zrealizować. Pamiętaj, aby cele były zapisane metodą S.M.A.R.T.
  3. Cele podziel na działania i zapisz je w kalendarzu, nawet jeśli miałoby to być w perspektywie kilkudziesięciu lat (poświęć na to czas zamiast np. oglądać kolejny film, niech to będzie twoja forma relaksu). Zrób plan na miesiąc a nawet tydzień
  4. Pamiętaj, że powiedzenie „iż trzeba ciężko pracować, żeby coś osiągnąć” jest tylko przekonaniem, należy pracować MĄDRZE
  5. Planuj każdy dzień wieczorem, pamiętając o konieczności czasu dla Siebie
  6. Zaplanuj 80% czasu, 20% zostaw na tzw. coś mi niespodziewanie wypadło (Zasada Pareto)
  7. Wykorzystaj Macierz Eisenhowera – określ swoje działania w czterech kategoriach (ważna-pilne; ważnie-niepilne; nieważne-pilne oraz nieważne-niepilne)
  8. Bądź efektywny – poznaj swój potencjał, on z pewnością Ci pomoże
  9. Naucz się wyzwalać swoją energię np. ćwiczenia fizyczne czy działania artystyczne
  10. Naucz się pokonywać swoje lenistwo
  11. Naucz się motywować siebie
  12. Poznaj swoje pożeracze czasu i wyślij je w … „kosmos”
  13. Nie odkładaj rzeczy na później
  14. Naucz się prosić o pomoc
  15. Ustal sam/a ze sobą pewne reguły postępowania np. związane z tym, kiedy i ile razy dziennie zaglądasz na pocztę, FB, do internetu itp.
  16. Nagradzaj się za zrealizowany plan i nie biczuj jeśli nie dałeś/łaś rady.

To są te najistotniejsze kwestie, każda z nich jest oczywiście  bardziej złożona, niż by się wydawało.

Pamiętaj jeśli Ty nie zaplanujesz swojego dnia, tygodnia, miesiąca, życia, znajdzie się ktoś kto to zrobi za Ciebie i wykorzysta Cię do realizacji swojego planu.

Powodzenia

Ania NJ