Czy można zarządzać Sobą w czasie ?
4 marca 2016
Asertywny młody człowiek … czyli jaki?
19 maja 2016

„Cóż warte jest Twoje TAK, jeśli nie mówisz NIE” – kilka słów o asertywności

 

Czym jest asertywność i jakie są argumenty „za”

Asertywność jest jasnym przekazem myśli i uczuć mówiącego, które nie są wymierzone przeciwko drugiej osobie.  Z całą pewnością można poszerzyć zakres tej  definicji o umiejętności pełnego, szczerego wyrażenie swoich myśli, uczuć, postaw, przekonań bez intencji ranienia innych osób.  Asertywność, każdy z nas może pojmować na początku trochę inaczej, każdemu z nas może się ona kojarzyć z czymś innym, dlatego proszę wykonaj te dwa poniższe ćwiczenia.

Ćwiczenie 1. Z czym kojarzy Ci się słowo ASERTYWNOŚĆ, wypisz wszystko, co tylko przyjdzie Ci do głowy, a następnie, na zielono podkreśl elementy pozytywne, a na czerwono negatywne. Zapisz argumenty, które przyczyniły się do podania skojarzeń negatywnych.

Ćwiczenie 2 . Stwórz swoją własną, rozbudowaną definicję asertywności i zapisz ją.

Nie każdy z nas jest asertywny, a wynika to z wielu powodów. Brak asertywności może pojawić się w przypadku braku pewności siebie, braku poczucia własnej wartości, strachu przed odrzuceniem, w sytuacji braku zaufania do rozmówcy czy braku umiejętności komunikacji. Asertywność jest umiejętnością, zatem można się jej nauczyć, jednak aby nauka ta była skuteczna, w pierwszej kolejności musimy:

  • zdecydować czego chcemy
  • zdecydować czy jest to naprawdę uczciwe
  • nauczyć się wyraźnie prosić o pomoc
  • nie bać się podejmować ryzyka
  • być wyciszonymi i odprężonymi
  • otwarcie wyrażać swoje uczucia
  • swobodnie wypowiadać i przyjmować komplementy
  • wypowiadać i przyjmować krytykę.

Nasza asertywność będzie miała rację bytu, pod pewnymi warunkami, które należy spełnić, a mianowicie, należy pamiętać, że  nie wolno nam:

  • owijać w bawełnę
  • chować się za czyimiś plecami
  • znęcać się (np. psychicznie)
  • zwymyślać komuś
  • „kisić” swoich uczuć.

Powyższe zakazy i nakazy wskazują, że praca nad asertywnością nie tylko jest trudna, ale wymaga większej otwartości, zrozumienia i przede wszystkim odwagi. Zdarza się, iż czasami zachowujemy się asertywnie a w innych przypadkach nie. Zależy to od sytuacji i kontekstu. Nie w każdej sytuacji możemy sobie pozwolić na bycie asertywnym w 100%, np. w relacjach podwładny-szef.

Człowiek asertywny nie zajmuje się jedynie swoimi prawami, ale zawsze wspiera i wspomaga asertywność u innych ludzi. Osoba taka, nie będzie siedziała bezczynnie, licząc na los szczęścia – aktywnie szuka tego, czego chce (osoby nie asertywne czują znudzenie).  Pracę nad asertywnością należy rozpocząć od poznania PRAW CZŁOWIEKA ASERTYWNEGO.

BĘDĄC ASERTYWNYM MASZ PRAWO:

  1. PROSIĆ O TO, CZEGO CHCESZ – ALE NIE WYMAGAĆ TEGO
  2. MIEĆ SWOJE ZDANIE I JE WYRAŻAĆ
  3. POSTĘPOWAĆ NIELOGICZNIE I NIE UZASADNIAĆ TEGO
  4. PODEJMOWAĆ DECYZJE I PRZYJMOWAĆ ICH SKUTKI
  5. WYBRAĆ CZY CHCESZ SIĘ ANGAŻOWAĆ W PROBLEMY INNYCH
  6. NIE WIEDZIEĆ, NIE ZNAĆ, NIE ROZUMIEĆ CZEGOKOLWIEK
  7. POPEŁNIAĆ BŁĘDY
  8. ODNOSIĆ SUKCESY
  9. ZMIENIAĆ ZDANIE
  10. DO SWOJEJ PRYWATNOŚCI
  11. DO BYCIA W SAMOTNOŚCI I NIEZALEŻNOŚCI
  12. ZMIENIAĆ SIĘ I KORZYSTAĆ ZE SWOICH PRAW.

Proszę wykonaj ćwiczenie 3 i ćwiczenie 4.

Ćwiczenie 3. Przeczytaj na głos PRAWA CZŁOWIEKA ASERTYWNEGO. Przy których prawach czułeś, że tracisz pewność siebie.

Ćwiczenie 4. Do każdego prawa dopisz sytuację, w której nie zachowałeś się asertywnie i napisz, znając już prawa człowieka asertywnego, jak to zachowanie winno wyglądać

 Asertywność to często słowo „nie”, które:

  • jest podstawą wolnej woli
  • jest kamieniem  węgielnym charakteru,
  • jest symbolem uczciwości względem siebie
  • definiuje słowa TAK.

Na zakończenie przytoczę Ci pewną historię: W upalny dzień rodzina 6 osobowa wybiera się na obiad za miasto, jadąc 2 godziny samochodem bez klimatyzacji w jedną stronę i wracając stoją dodatkową godzinę w korku. Po powrocie dochodzi rodzina do wniosku każdy z członków rodziny zgodził się na tę wyprawę, bo myślał, że chcą tego pozostali. Wniosek gdyby stanowczo jedna z osób się sprzeciwiła, to plan najprawdopodobniej nie zostałby zrealizowany i każdy cieszyłby się z obiadu w domu.

 Powodzenia w pracy nad asertywnością

Ania NJ

Wykorzystana literatura

  • Lindeenfield G.: Asertywność czyli jak być otwartym, skutecznym i naturalnym, RAVU, Łódź 1994
  • Adler R visit this page.B., Rosenfeld L.B., Russell F.P.II: Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2007
  • DeMote K.: Pozytywna siła słowa nie. Jak często dajesz się urabiać i mówisz TAK, gdy myślisz NIE?, One Press Small Business, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006