Nasze postawy a pożądane wzorce
19 grudnia 2018
#5 METODY, TECHNIKI STRATEGIE – Reguła 5 sekund
2 stycznia 2019

#4 METODY, TECHNIKI, STRATEGIE – Swish Pattern – pewność siebie

Pewność siebie, poczucie bezpieczeństwa – czym tak naprawdę są?

Henry Miller powiedział „Człowiek szukający poczucia bezpieczeństwa, choćby tylko w sferze psychiki, przypomina kogoś, kto odrąbałby sobie nogi po to, by zastąpić je protezami, które nie sprawią mu bólu ani nie przysporzą kłopotu”.

Brak pewności siebie, brak poczucia bezpieczeństwa, nałogi np. tytoniowe, brak panowanie nad złością, nerwowość, niska samoocena to z tymi problemami ta metoda doskonale daje sobie radę. Wzorzec opracowane przez Richarda Bandlera i Johna Grindera.

Proste 6 kroków:

  1. Rozpoznaj odruchową reakcję
    1. jakie myśli, odczucia, obrazy pojawiają się, kiedy zastanawiasz się nad trudną sytuacją
    2. wymyśl obraz zastępczy – kontrastowy, inspirujący, pozytywny, taki obraz, który spowoduje uśmiech na twarzy
    3. wyobraź sobie siebie patrzącego na te dwa obrazy z boku, z góry lub obok, tak jakbyś oglądał samego siebie w filmie
  2. Określ impuls wywołujący negatywny obraz
    1. zastanów się, co poprzedza pojawienie się tego negatywnego obrazu, wejdź w obraz poprzedzający, patrz własnymi oczami ale myśl w kategoriach submodalności
  3. Dodanie obrazu zastępczego
    1. umieść obraz zastępczy w polu negatywnego obrazu w wybranym rogu tego obrazu
    2. wyobraź sobie małą , jak znaczek pocztowy wersję sceny zastępczej, w dolnym rogu negatywnej sceny niech będzie mały
  4. Błyskawiczna podmiata obrazów
    1. wprowadzaj zmiany na obu obrazach jednocześnie
    2. zmieniając obrazy miejscami, zmniejszaj negatywna scenę odsuwając ją dalej, a pozytywny obraz przybliżaj
  5. Powtórzenie procesu
    1. po każdej zmianie obrazów miejscami oczyszczaj umysł – myśląc np. o czymś zupełnie innym, odwróć uwagę
    2. powtórz zamianę obrazów kilkukrotnie a może nawet kilkunastokrotnie
  6. Sprawdzenie rezultatu
    1. spróbuj wywołać ponownie  ograniczającą myśl, obraz itp. i zwróć uwagę na to, o ile trudniej Ci to przychodzi, a może nawet nie będzie to już możliwe.

Ćwicz, próbuj, sprawdzaj, zmieniaj submodalności, obserwuj siebie.

 

Powodzenia

Ania

Źródło:

  • Vaknin S.: Biblia NLP, wydanie rozszerzone, ponad 350 wzorców, metod i strategii programowania neurolingwistycznego, One Press, Helion, Gliwice 2011.